Pacienții
din România plătesc în ultimii ani din ce în ce mai mult pentru
medicamente din cauza politicilor de preț și de taxare stabilite de Guvern, la
care se adaugă creșterea accelerată a costurilor de producție, generată de
pandemie și de războiul din Ucraina. Asociația Producătorilor de Medicamente
Generice din România (APMGR) trage un semnal de alarmă că peste 3000 de
medicamente generice au dispărut de pe piață, ceea ce creează un paradox –
pacienții au la dispoziție medicamente inovative (cu un preț mai mare), dar nu
au acces la medicamente generice (cu până la 80% mai ieftine).
APMGR
solicită Guvernului României implementarea de urgență a unor măsuri care să
asigure accesul pacienților români la sănătate și care să protejeze bugetul
CNAS, printre care ajustarea prețurilor cu rata inflației, cel puțin pentru medicamentele de
până în 50 RON, și alinierea taxei clawback la 15% pentru medicamentele
generice.
O primă
problemă a producătorilor de medicamente generice o reprezintă creșterile de preț la nivel global ale
tuturor componentelor care intră în producția de medicamente (energie,
transport, materii prime și ambalaje). Deși aceste creșteri sunt între 20% și
300% față de anul 2021, prețul medicamentelor nu poate fi crescut, deoarece
este reglementat de către Ministerul Sănătății.
Pe lângă
inflație și limitarea prețurilor la medicamente, există însă și o problemă a taxei
clawback. Medicamentele generice de import compensate 100% și cu prețuri până
la 50 de lei plătesc o taxă clawback de peste 28%, deși Legea 53/2020 prevede
20%. Diferența este dată de faptul că taxa se calculează la prețul de raft,
preț care include adaosurile comerciale și costurile cu distribuția.
Astfel,
inflația și taxa clawback mai mare decât prevede legea afectează în special medicamentele
generice, peste 3000 dintre acestea ieșind de pe piață în ultimii ani.
Pe
măsură ce medicamentele generice cu preț mic, cele mai împovărate de taxare în
acest moment, ies de pe piața din România, CNAS ajunge să cheltuie tot mai mult
din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, deoarece va compensa
medicamente mai scumpe.
„În momentul în care pacienții nu găsesc medicamentele ieftine, cu
siguranță vor renunța la tratament. Iar dacă vorbim de boli cronice, e grav,
pentru că viața pacienților e în pericol. Iar pe termen lung, cheltuielile
statului cresc exponențial. Vorbim mereu că avem sau ne dorim să avem un sistem
de sănătate centrat pe pacient, dar, de fapt, Guvernul are primordial în vedere
cheltuielile pe termen scurt.” spune Radu Gănescu, președinte COPAC.
În întreaga lume, medicamentele generice și biosimilarele reprezintă soluția pentru creșterea accesului la tratament, întrucât ele înseamnă mai mulți pacienți tratați din aceeași sumă de bani.
„O compensare de 50% sună bine, dar dacă e la un medicament scump, poate să fie înrobitoare. Am pacienți care nu își permit aceste costuri. Trebuie să ținem cont că un pacient ia mai multe medicamente pe lună și are și alte cheltuieli. Nu poți să lași pensia la farmacie! Pentru o bună parte a populației, existența genericelor pe piață îmi permite să fac medicină conform ghidurilor de practică.” spune dr. Daciana Toma, Medic Primar Medicină de Familie, vicepreședinta Societății Naționale de Medicina Familiei.
Un studiu realizat recent de IQVIA arată că 70% dintre pacienții români se tratează cu generice și numai în perioada 2015 – 2021 au determinat economii de peste 780 de milioane de euro la bugetul CNAS.
Cu toate astea, România are de patru ori mai puține medicamente generice decât Polonia, de două ori mai puține decât Cehia și de șase ori mai puține decât Germania. Există, deci, o oportunitate foarte mare de a genera economii suplimentare prin intrarea pe piață a unor noi medicamente generice.
„Există soluții! Alinierea taxei clawback la 15% pentru medicamentele
generice și ajustarea prețurilor de până în 50 RON cu rata inflației pot scoate
din impas accesul pacienților la medicamente generice. Guvernul, prin
Ministerul Sănătății și cel al Finanțelor, trebuie să intervină de urgență
pentru a corecta această situație paradoxală care face fabricarea și importul
medicamentelor generice extrem de dificile. Solicităm Guvernului să formeze un
consiliu interministerial și să pună în aplicare aceste soluții.” spune Daniel Bran, vicepreședinte APMGR, Director General Accord Healthcare
România.
Medicamentele generice sunt echivalentele medicamentelor
originale ale căror brevete au expirat. Ele conțin aceeași substanță activă ca
și produsul original, fiind echivalente din punct de vedere al dozei,
concentrației, căii de administrare, siguranței, eficacității și indicațiilor
terapeutice.
„Oamenii pot rămâne cu senzația că medicamentele generice,
pentru că sunt mai accesibile ca preț, sunt mai puțin eficiente. Dar acest
lucru este fals! Un brevet expiră după 10 ani sau chiar mai mult, pentru că
există posibilitatea de prelungire. Or, în acești
ani, știința și tehnologia de fabricație evoluează, așa că formulele
genericelor sunt de multe ori îmbunătățite față de formulele medicamentelor originale.” spune Simona Cocoș, președinta APMGR,
Director General Zentiva România și Republica Moldova.