62
None

Un medic învaţă tot timpul

Profesorul Dr. Ioan Coman, unul din iluştrii urologi români în activitate, creator de şcoală de urologie şi laparoscopie, ne vorbeşte despre cum îşi împarte timpul între studiu si practica medicală.

„Un medic învață tot timpul. Învață de la alții și îi învață pe alții. Prin natura profesiei, medicul este și scriitor. Scrie pentru pacienți recomandări, dar scrie și pentru studenți, rezidenți sau confrați. Scrie din ceea ce citește, dar rămâne după el doar ceea ce scrie valoros din propria sa experiență. În studenție și în rezidențiat ai mai mult timp și ești obligat să citești din cărți. Odată devenit specialist răspunzi pentru actul medical. Ești total și direct responsabil de decizia medicală pe care o iei și atunci este firesc să acorzi ca practician mai mult timp pacienților, dar între studiu și practica medicală trebuie să rămână toata viața un echilibru. Dacă rămâi doar cu cunoștințele pe care le-ai dobândit în timpul rezidențiatului, în câțiva ani ești pierdut pentru profesia de medic. Azi, a te informa despre o anumită patologie este incomparabil mai ușor și mai rapid decât în urmă cu câteva decenii. Datorită internetului, orice întrebare pe care o ai își poate găsi răspunsul în câteva secunde. Participarea la simpozioane, congrese în țară și peste hotare îți permite să te raportezi la standardul urologiei la nivel național și internațional. Cu asemenea ocazii, afli rapid unde te situezi și dacă vrei cu adevărat, sigur vei găsi porțile deschise pentru a te menține în actualitate și pentru a onora demnitatea profesiei de medic și în folosul direct al pacienților tăi. Îmi place să operez, operez mult, atât la stat cât și la privat, dar la fel de mult îmi place să-i învăț și pe alții să opereze. Laparoscopia standard și asistată robotic, precum și endourologia joasă și înaltă, fiind efectuate sub control video, pot fi în timp real observate de întreaga echipă din sala de operații. Aceasta permite transferul rapid de cunoștințe și experiență operatorie rezidenților și colaboratorilor. Progresul tehnologic și, în primul rând, informatica ne permite azi să fim în egală măsură și buni practicieni, dar și eficienți din punct de vedere al activității didactice. Organizăm la Cluj-Napoca cursuri opționale de chirurgie robotică urologică pentru studenți în limba română, dar și în limba engleză, ocazie cu care folosim simulatoare pentru intervenții laparoscopice și robotice care sunt deosebit de apreciate de studenți și rezidenți. Cu ocazia cursurilor postuniversitare sau a conferințelor internaționale de urologie pe care le organizăm la Cluj-Napoca facem apel la internet pentru streaming-uri de la Milano la Cluj, de la Cluj la Milano, din Olanda la Cluj, dar și de la Cluj la București atunci când suntem solicitați și aducem spre dezbatere participanților la aceste manifestări operații și tehnici de actualitate efectuate de noi sau de confrații noștri de peste hotare. Acesta este prezentul, dar mă întreb în fiecare zi: oare ce ne aduce viitorul în domeniul learning-ului în urologie? Nimic din urologia pe care am învățat-o acum câteva decenii nu mai seamănă cu ceea ce este urologia astăzi și mă tot întreb oare ce rezervă viitorul tinerilor mei colaboratori. M-aș bucura ca peste câteva decenii, chiar și privindu-i de undeva de departe, să mă surprindă prin ceea ce, cum şi cu ce operează, față de cum i-am învățat eu. Ar fi minunat…“

Alte articole despre:

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha