15
None

Să mănânci ca francezii

Un studiu recent pune în evidenţă faptul că obiceiurile alimentare se reduc, în  final, la o problemă de cultură. Conform lui, americanii primesc ceea ce doresc, nu îi interesează neapărat gustul, cât cantitatea. De aceea, probabil, porţiile reduse din Franţa nu i-ar mulţumi. “Rezultatul studiului arată că dacă cineva serveşte porţii mai mici decât ar mânca în mod normal, s-ar sătura”,  spune cercetătorul Paul Rozin, psiholog la Universitateadin Pennsylvania.

O problemă a tuturor

Toţi supraponderalii îşi doresc să piardă din greutate. Soluţia este să reducă  porţiile, să pună accent pe calitatea mâncării şi nu pe cantitate, pe savoare, arome. Până la urmă, mâncăm pentru a trăi, nu trăim pentru a mânca, aşa cum spune o vorbă înţeleaptă şi cum putem învăţa de la stilul de viaţă al francezilor.

Până de curând, Europa considera obezitatea ca fiind “o problemă a  americanilor”. “Într-un fel, râdeam de americani”, a afirmat Markos Kyprianou, fost comisar european al sănătăţii şi protecţiei consumatorilor, adăugând că  obezitatea “este acum o problemă europeană”.

Studiul amintit vorbeşte, în fond, despre paradoxul francez care relevă că, în ciuda bogăţiei culinare a francezilor, aceştia sunt mult mai slabi decât  americanii. Concret, doar 7% dintre francezi sunt obezi, în comparaţie cu 30% dintre americani. Grupul de cercetători a investigat acest fenomen, comparând alimentele, restaurantele, cărţile de bucate şi stilul de a mânca din cele două ţări. Aşadar, secretul francezilor de a se păstra în formă - el ar trebui să fie un obiectiv pentru oricine doreşte să slăbească – îl reprezintă porţiile mici.  

Je sais cuisiner

În cadrul studiului, specialiştii au măsurat porţiile de la 11 restaurante similare din Paris şi Philadelphia – fast food, pizzerii, restaurante etnice etc. - şi au constatat că porţia medie în Paris este cu 25% mai mică decât cea din Philadelphia, iar restaurantele chinezeşti din Philadelphia serveau preparate cu 75% mai mari, în ce priveşte cantitatea, decât cele din Franţa. Investigaţia a cuprins şi alimentele servite în supermarket. Un baton de ciocolată american este cu 41% mai mare decât cel vândut în Paris, o băutură răcoritoare vândută la restaurantele din supermarket este cu 52% mai mare, hot-dogul este cu 63% mai mare şi un set de carton cu pahare de iaurt este cu 82% mai mare, au arătat ei. Chiar şi cărţile de bucate diferă, porţiile recomandate fiind mai mari în “The Joy of Cooking”, faţă de “Je sais cuisiner”. Americanii gătesc folosind mai multă carne şi mai puţine legume. Parizienii stau în fast food 22 de minute pentru a servi masa, în timp ce americanii mănâncă repede, în doar 14 minute.

Analizând datele acestui studiu, suntem convinşi că românii se apropie foarte mult de americani în ceea ce priveşte stilul de a mânca, şi mai puţin de francezi. Poate, de aceea, obezitatea şi diabetul înregistrează o creştere alarmantă la noi, mai ales în rândul copiilor.  

Fast-food în cifre

- 37% dintre copiii şi adolescenţii americani depăşesc greutatea normală

- 2 din trei adulţi suferă de obezitate

- 1 din patru americani vizitează zilnic un fast-food

- pentru a scăpa de caloriile “furnizate” de un meniu tip fast-food ar trebui să  mergem continuu 7 ore

- în S.U.A. se consumă mai mult de 1.000.000 de animale/oră

- majoritatea nutriţioniştilor recomandă o singură masă la fast-food pe lună

Se estimează că, în anul 2040, peste jumătate din populaţia globului ar putea deveni obeză. În prezent, trăiesc în lume mai mult de 50.000.000 de obezi, iar după alte statistici se estimează peste 250.000.000, cu predicţia ca, în 2025,  numărul acestora va ajunge la 300.000.000.

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha